22.03.2014 (sobota) / GODZ. 20:00
SALA CZARNA / CENTRUM KULTURY W LUBLINIE
Gościem kolejnej muzycznej odsłony projektu ende neu Galerii Białej jest Piotr Kurek - artysta obecnie mieszkający w Warszawie, lecz pochodzący z Lublina. Z tym miastem są związane jego pierwsze projekty muzyczne sięgające połowy lat 90-tych. Razem z Desperem tworzyli wówczas legendarny już duet Ślepcy. Nagrali wspólnie kilka płyt, na szczególną uwagę z pewnością zasługuje We Are The Newest Battle Models (2006), wydana w berlińskiej wytwórni Cock Rock Disco. W tym czasie obydwaj współtworzyli sound system Redekonstrukcje. Z Lublinem łączy go również współpraca z Ośrodkiem Rozdroża, której efektem jest wydawnictwo Inne pieśni (2009) oraz muzyka, jaką stworzył do spektakli Lubelskiego Teatru Tańca.
Pierwsza solowa płyta Kurka ukazała się w 2009 roku w portugalskiej
wytwórni Crónica Electronica. Utwory zgromadzone na albumie są wynikiem
interpretacji twórczości angielskiego
kompozytora Corneliusa Cardew. Pierwotnie Lectures
– jak dowiadujemy się na stronie wytwórni – to miał być projekt bazujący
jedynie na materiałach pozostawionych przez kompozytora, jednak ewoluował on i
ostatecznie nagrania muzyki i wykładów, które udało się
Kurkowi zgromadzić, posłużyły jako baza do improwizacji.
Kolejne wydawnictwo,
zatytułowane Heat (2010),
rozpoczyna sekwencja dźwięków, jakie poznaliśmy na Lectures. Ale już w tym, pierwszym utworze, artysta spośród
różnorodnych odgłosów i brzmień nieśpiesznie wydobywa na pierwszy plan
charakterystyczny dźwięk organów Vox, Philips, Rhodes.
Kolejne utwory zbudowane są już na hipnotyzujących dźwiękach tych instrumentów.
Płyta nie traci improwizowanego charakteru, ale zbudowana jest wokół znacznie
bardziej jednorodnego klimatu. Tutaj Kurek już prowadzi słuchacza, zabiera go w
podróż. I mimo tego, że podczas słuchania Heat
z archiwum naszej pamięci wydostają się krautrockowe rozwiązania z
początku lat siedemdziesiątych, to jednak narkotyki jakie zażywamy i światy,
które odwiedzamy wraz z artystą, to nie są plenery dobrze znane. Jeżeli siłą Lectures jest odnalezienie
zorkiestrowania pozornie nieprzystających do siebie dźwiękowych elementów, to
tutaj cała uwaga artysty zdaje się koncentrować na kolażowej egzotyce
mijanych krajobrazów.
Ostatnie z
dotychczasowych solowych dokonań Kurka ponownie zaskakuje. Edena jest
odważnym rozwinięciem tego, do czego Kurek przyzwyczaił nas już na Heat. Oparta na żywszym niż poprzednia
płyta rytmie, uwodzi polifonią przenikających się i narastających melodii,
połączonych z gdzieniegdzie pojawiającą się wokalizą. „Niekończące”
się dronowe wibracje i muzyka, która, co prawda ponownie podąża w rejony
psychodelii, jednak budowana jest na znacznie bardziej niepokojących dźwiękach i
jeszcze bardziej niezwykłej atmosferze. Jest to płyta spójna, przemyślana i momentami przyprawiająca o zawrót głowy. Skrupulatnie przygotowywane
dronowe eksplozje, które wyłaniają się w kilku miejscach są wynikiem
wirtuozersko budowanego napięcia pomiędzy muzycznymi planami. Znając
wcześniejsze nagrania artysty, znamy również źródła, z których wypływają
aktualne rozwiązania. Ten znakomity album jest w stanie powiedzieć nam
wiele na temat tego, co Kurek prezentuje w żywo, jednak nie jest w stanie tego
zastąpić.
Piotr Pękala
PIOTR KUREK – muzyk, kompozytor, autor projektu Piętnastka
i kilku albumów wydanych przez Sangoplasmo, Digitalis, Black Sweat Records,
Crónica Electronica. Współpracował m.in. z Sylvią Monnier (jako Suaves
Figures), Pawłem Romańczukiem (Małe Instrumenty),
Arturasem Bumsteinasem i Hubertem Zemlerem (Betaville, Piętnastka).
Mieszka i pracuje w Warszawie.
piotrkurek.bandcamp.com/album/edena
suavesfigures.bandcamp.com/album/nouveaux-gymnastes
wstęp na koncert jest bezpłatny!
piotrkurek.bandcamp.com/album/edena
suavesfigures.bandcamp.com/album/nouveaux-gymnastes
wstęp na koncert jest bezpłatny!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz